Prezentacje
       Aktualnosci
       Serwisy
       Platforma kontaktowa
       biurocentrum.pl
        Temat tygodnia

 2006-07-10
Gdy kryzys dopada pracownika
Są chwile w życiu pracownika, że... przeżywa kryzys. Nie może normalnie funkcjonować i zdaje się, że po prostu nie chce mu się pracować. Co jest przyczyną takiego stanu i jak temu przeciwdziałać?
 
Gdy mowa o kryzysie, trzeba brać pod uwagę stan emocjonalny charakteryzujący się nasileniem uczuć przerażenia i zagubienia, nasilającym się poczuciem bezradności i bezsilności, obawami związanymi z możliwością lub realną utratą kontroli, często też pracy. Towarzyszą temu różne formy zaburzeń normalnego zachowania i myślenia, a także bóle głowy czy zaburzenia pracy układu trawiennego.
 
Skąd kryzys?
Stan „impasu” psychicznego ma często kilka przyczyn. Wiele zależy od sytuacji rzadkich i nadzwyczajnych, których pracownik nie może kontrolować i przewidywać. Są reakcją na brak awansu, często też obserwowanie kariery innych, ale też różnego typu wypadki przy pracy. To również wewnętrzne konflikty i lęki, związane z celowością pracy, wolnością, niezależnością.
 
Jak walczyć?
Oczywiście każdy z pracowników przechodzi kryzysy innego rodzaju. Nie można wszystkich wrzucać do jednego worka. Osoba, której ciążą obowiązki, zastanawia się nad zmianą pracy, albo myśli tylko dniach wolnych od pracy. Pracownik, który czuje się zaś niedoceniony poszukuje okazji, by swoją wartość udowodnić. By wobec tego zażegnać sytuację kryzysową, wystarczy czasem rozmowa menedżera z pracownikiem o nurtujących go problemach, niekiedy poparta propozycją urlopu czy wyjazdu szkoleniowego. Czasem wystarczy kilka słów uznania czy motywująca podwyżka. Ale gdy takie metody nie pomagają, jednak najlepiej zrezygnować z posady, by nie zwariować. Ale tutaj koło może się zapętlić, bo... jak w dobie bezrobocia znaleźć nową pracę? I to taką, która da satysfakcję pracownikowi?
 
Ciągły rozwój
Problemem wielu firm jest fakt, że nie przygotowują one ścieżki kariery dla pracowników i często tym samym nie dają możliwości rozwoju. Człowiek – zwłaszcza młody – jest zachłanny na wiedzę. Musi też mieć poczucie, że firma chce wykorzystać jego zapał. Jeśli więc po pewnym czasie nie otrzymuje nic od pracodawcy, popada w kryzys. Ciągła praca to przede wszystkim ciągły rozwój i krok ku lepszej przyszłości. 
 
Na chwilę odetchnąć
Nie należy zapominać, że również wieloletnia praca w jednym miejscu powoduje znużenie rutynowymi obowiązkami. Każdego dopada co jakiś czas chandra. Często sposobem na walkę ze zniechęceniem jest odłożenie ważnych i trudnych spraw na potem i zajęcie się prostymi zajęciami, których szybkie zakończenie może przynieść zadowolenie i satysfakcję. Takie lenistwo nie może jednak trwać zbyt długo, by poważne zajęcia nie przytłoczyły pracownika później ze zdwojoną siłą. 

W grupie raźniej
Pracodawca i współpracownicy też powinni być czujni - by już zawczasu rozpoznać symptomy zbliżającego się kryzysu. Nie mogą pozwolić, by zawładnął on pracownikiem. Wiadomo, że w pracy dosyć często zdarzają się chwilowe niezadowolenia, ale trzeba zważać na to, by owa frustracja nie przekształciła się w poważny kryzys. Jeśli jednak zauważa się poważne symptomy, nie należy czekać na wyjaśnienia przyczyn. Warto samemu wystąpić z propozycją rozmowy, podjąć próbę zidentyfikowania problemu, jeśli to możliwe - rozwiązać go, jeśli to konieczne - pójść na kompromis. Najważniejsze, by nie zostawić pracownika samemu sobie.
 
Patrzeć w przyszłość
Kryzys zazwyczaj gasi nadzieję. To upodabnia go do depresji: znika perspektywa, przyszłość przestaje istnieć albo jawi się jako pasmo udręk bez końca. Dlatego jednym z najistotniejszych elementów interwencji w stanie apatii jest zasiewanie nadziei, budowanie pozytywnych oczekiwań wobec przyszłości. To przynosi efekty. A przecież efekty są najważniejsze – i dla pracodawcy, ale przede wszystkim też dla... pracownika.


Ada Romanowska    

Więcej tematów tygodnia   

       Komentarze  [0]dodaj   
  FORUM

     
o nas | kontakt
NA SKRÓTY:    akcesoria biurowe, przybory do pisania, papier i druki, oprawy dokumentów, archiwizacja dokumentów, organizacja biura, koperty i opakowania,
pieczątki i datowniki, biurowe maszyny, konferencyjna aparatura, RTV urządzenia i sprzęt, telefonia stacjonarna, telofonia GSM, internet, komputery, meble-biuro,
czystość i sprzątanie, ochrona, catering, żywność z dowozem, naprawa i serwis